Hier kunt u lezen wat wij momenteel aan het doen zijn en hoe diverse dingen gebouwd worden.

Omdat wij erg druk bezig zijn om de baan gereed te krijgen zodat we er eindelijk een keer mee naar een expositie kunnen gaan bleef er minder tijd over om de website bij te werken. Maar vandaag ( 27-1-2025) toch maar even wat tijd gespendeerd om jullie te laten zien hoe de stand van zaken is.

in 2024 hebben we na het wijzigen van wat digitaal besturing problemen de baan weer opgebouwd om te bepalen of we al genoeg boten hebben en waar we deze zouden kunnen positioneren.

Zoals je ziet zijn we al een heel eind met de scenery maar nog (lang) niet klaar. Hier liggen de boten aan de diverse kades. Zie ook dit filmpje. https://youtu.be/75uqCe_Tzgk

De 6 zogenaamde “pendelsporen” ( sporen waarop een trein heen- en weer rijdt) werkten allen naar behoren. Maar met het testen van het rijdend materieel op de hoofdbaan kwamen er nogal wat digitale fouten naar voren. Helaas hebben we in 2024 (weer) veel tijd moeten besteden aan het ombouwen van de digitale besturing. Met name de bezetmelders waren grote veroorzakers van foute signalen waardoor het programma niet kon werken zoals het zou moeten werken.

Uitleg van programma voor de hoofdbaan.

Wij hebben 12 opstelsporen op het “schaduwstation” liggen, dus per rijrichting 6. Op de sporen 1 en 2 kunnen per spoor 4 korte treinen staan, op de sporen 3 en 4 kunnen per spoor 3 langere treinen staan en op de sporen 5 en 6 kunnen per spoor 2 erg lange treinen staan. Dus in totaal kunnen we 32 treinen kwijt op het schaduwstation. Het is tzt de bedoeling dat we 2 tijdperken kunnen rijden, hiervoor zetten wij bijvoorbeeld op de sporen 1, 3 en 5 vooroorlogs materieel en op de sporen 2, 4 en 6 materieel dat ook na de oorlog gereden heeft. Wij hebben Traincontroller zodanig geprogrammeerd dat de treinen van bv de sporen 1, 3 en 5 “random” uit het schaduwstation komen. Zodra er een trein van spoor 1 vertrokken is zullen de drie treinen die daarachter opgesteld staan 1 positie naar voren doorschuiven. Vervolgens zal de trein die zojuist van spoor 1 vertrokken is na het maken van het rondje weer achter de 3 treinen op spoor 1 komen te staan.

Inmiddels zijn alle digitale perikelen opgelost en werkt de besturing naar behoren!

We hebben de baan gedemonteerd en per module gekeken of die nog steeds in het daarvoor bestemde vak van een van de vier karren past. Vanzelfsprekend was dit niet het geval omdat we in de twintig ( haha) jaar dat we met de bouw van deze baan bezig zijn best veel ideeën over de scenery veranderd zijn. Hierdoor was het dus nodig dat de vakken in de karren aangepast moeten worden. Daar zijn wij op dit moment nagenoeg klaar mee.

Tevens zijn we een proef aan het doen met het “dak” van de baan waar een doek op komt en verlichting vanzelfsprekend eronder.

Na het bouwen van het “dak” gaan we bekijken hoe we de verlichting zullen aanbrengen om te zorgen dat de hele baan zo mooi mogelijk uitgelicht wordt zonder dat we last hebben van het aanwezige licht van een expositiehal. Dus al met al vordert het geheel aardig maar we zijn er nog niet, eerst nog veel zagen, lassen, slijpen en schilderen.


Vandaag 27-11-2023 is het buiten koud en regenachtig dus even de tijd genomen om een update over de bouw van Frotterdam te schrijven.

Besturing baan: (oftewel kluwen draad, tientallen stekers en aansluitklemmen, zit allemaal onder de baan)

De laatste tijd hebben we veel uren gestoken in het ordenen en aansluiten van de modulebakken. Er zijn weer enkele Arduino’s ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Arduino_(computerplatform) ) toegevoegd om bijvoorbeeld het witte bruggetje te laten werken. ( eerst hekken sluiten, dan brugdelen omhoog, even wachten…., dan brugdelen weer naar beneden en vervolgens hekjes sluiten)

Ook een Arduino toegevoegd om ervoor te zorgen dat de treinen die op 2 elkaar kruisende pendelsporen rijden niet tegelijkertijd op de kruising aankomen!

Daarnaast een aantal “gewone” pendelsporen aangesloten en getest. Uiteindelijk zullen er naast de doorgaande sporen op de hoofdbaan waar een stuk of 20 verschillende treinen gaan rijden ook 7 pendelsporen actief zijn evenals 7 bewegende kranen!

Scenery: ( oftewel alles OP de baan behalve rails )

Er is ook hard gewerkt aan diverse details zoals overwegen en boten

en niet te vergeten het station met de stationskap!

Een tijd geleden hebben we een collega modelbouwer gevraagd om de door ons getekende gevels van pakhuizen te frezen. Deze zijn nagenoeg gereed zodat we ook die kunnen afbouwen en op het laatste stukje van de modelbaan kunnen zetten waar nog een aantal panden moeten komen. Op de foto van de vorige update ( een stukje naar beneden scrollen) ziet u de betreffende panden nog als papieren gevels in “klad” staan. Zodra deze panden geplaatst zijn zal 99% van de scenery in de vorm van gebouwen gereed zijn. Ook zijn er al een groot aantal boten gereed en kunnen we dan verder gaan met het maken en plaatsen van details zoals mensen, dieren, voertuigen etc.

——————————————————————————————————————————————————————–

Het is al weer een tijd geleden dat ik een update op de site gezet heb dus vandaag (14-7-2022) maar een uurtje aan de update werken….

We hebben ondertussen de gehele baan opgebouwd om te kijken waar er nog wat moet gebeuren aan de scenery om het geheel mooi en kloppend te maken. Tevens een lastig gedeelte naast de Gasfabriek zodanig demontabel gemaakt dat we een plaat uit de baan kunnen halen om zodoende bij onwillig materieel te kunnen komen. Vergeet niet dat gezien de afmetingen van het geheel wij er noooooit vanaf de voor- of achterkant bij kunnen! Op de uit te nemen plaat komt de villa van de directeur van de gasfabriek te staan. ( De nu nog witte woning)

Prototype van de uitneembare plaat met mock-ups er op.

Zoals u ziet hebben we de meeste gebouwen afgedekt zodat deze niet stoffig worden.

Omdat nu alle modules aan elkaar gekoppeld zijn kunnen we ook weer aan de elektra gaan werken. zo hebben we het schaduwstation en de doorgaande sporen weer van spanning voorzien en heeft onze testloc alweer rondjes gereden. Ook hebben we de voedingen voor het rangeerterrein aan de voorzijde en voor de draaischijven aangebracht.

Gedurende de afgelopen maanden hebben we 2 goederenloodsen gebouwd, die staan inmiddels ook op de baan.

Goedkoop gebouwde loods van golfplaten
Detail; Zoals de originele loods heeft ook deze loods een knik.
Het achterste gedeelte van het dak kan eraf worden genomen om zodoende bij eventueel onwillig materieel te kunnen.

Ook vordert de bouw van het station gestaag. Op deze foto heeft het de status van ruwbouw bereikt. De perronkap die wij een hele tijd geleden gebouwd hadden wordt op dit moment verder afgebouwd. Al met al wordt ook dit gebouw straks een mooie “eye-catcher” op de baan!

——————————————————————————————————————————————————————-

Update december-2021

Zo zijn er een paar man bezig om de kranen af te werken die op de panden komen waar vroeger goederen geladen en gelost werden.
Zeven stuks hiervan zullen gaan bewegen, ook hier wordt hard aan gewerkt.

1 kraan zal digitaal bestuurd kunnen gaan worden zodat deze handmatig bediend zal kunnen zwenken en hijsen.

Een andere kraan zal op- en neer rijden over het pand en daarbij zwenken terwijl weer een andere kraan automatisch zal gaan zwenken en hijsen. In totaal zullen er 7 werkende kranen te zien zijn!

Hieronder ziet u één van de werkende kranen in aanbouw. Deze zal straks voor een gebouw gaan rijden en zwenken.

Het is inmiddels alweer enkele jaren geleden dat wij deze straat gebouwd hadden, nu is het tijd om deze “af” te maken 🙂
Intussen (2020) heeft Maykel een 3D printer gekocht en deze fraaie hefbrug ermee geprint!
Ook in de dertiger jaren kende men het belang van (gevel)reclame, dus wordt deze ook op onze panden aangebracht.
Het is een heel gefriemel om alle opschriften op de panden te krijgen!
Maar het resultaat mag er zijn !!

Oudere blogs ziet u hieronder.

En natuurlijk moet er bij de kolencentrale een kolenbunker komen te liggen, die wordt gebouwd door Remmelt-Jan en Ko.

En ook thuis wordt er aan onderdelen van de baan gewerkt, hier druk bezig met het programmeren van stappenmotoren die straks gebruikt gaan worden om de draaischijven met grote nauwkeurigheid te laten draaien zodat de sporen netjes aansluiten.

Hier wat foto’s van de bouw van kraan 7. Deze wordt grotendeels digitaal bestuurd zodat een van onze leden ermee kan “spelen” als de baan gereed is
Hierdoor word het totale beeld nóg realistischer.
De basis is het onderstel van de kraan, deze wordt op een plaatje hout gebouwd dat straks in de baan ingebouwd wordt.
En hier een ander type kraan in aanbouw.
Het “rijden” van de kraan zal via 2 U-profielen gaan die exact in elkaar passen. ik heb messing draad aan de kraanvoeten gesoldeerd zodat de kraan eenvoudig te verwijderen is voor transport van de modelbaan.

En “stiekum”, nja, met medeweten van het Bestuur, voetbalwedstrijd Juventus-Ajax kijken tijdens het werk aan een havenpand…….
Terwijl de anderen ook gewoon doorwerken
Het hoekje met de kolencentrale en kolenbunker die op bak nummer ? staan begint ook al vorm te krijgen.
Op de achtergrond één van de havenpanden.
Ook wordt er hard gewerkt aan de gebouwen, Jan is druk bezig met het afwerken van een kolencentrale.