Hier kunt u lezen wat wij momenteel aan het doen zijn en hoe diverse dingen gebouwd worden.

Vandaag 27-11-2023 is het buiten koud en regenachtig dus even de tijd genomen om een update over de bouw van Frotterdam te schrijven.

Besturing baan: (oftewel kluwen draad, tientallen stekers en aansluitklemmen, zit allemaal onder de baan)

De laatste tijd hebben we veel uren gestoken in het ordenen en aansluiten van de modulebakken. Er zijn weer enkele Arduino’s ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Arduino_(computerplatform) ) toegevoegd om bijvoorbeeld het witte bruggetje te laten werken. ( eerst hekken sluiten, dan brugdelen omhoog, even wachten…., dan brugdelen weer naar beneden en vervolgens hekjes sluiten)

Ook een Arduino toegevoegd om ervoor te zorgen dat de treinen die op 2 elkaar kruisende pendelsporen rijden niet tegelijkertijd op de kruising aankomen!

Daarnaast een aantal “gewone” pendelsporen aangesloten en getest. Uiteindelijk zullen er naast de doorgaande sporen op de hoofdbaan waar een stuk of 20 verschillende treinen gaan rijden ook 7 pendelsporen actief zijn evenals 7 bewegende kranen!

Scenery: ( oftewel alles OP de baan behalve rails )

Er is ook hard gewerkt aan diverse details zoals overwegen en boten

en niet te vergeten het station met de stationskap!

Een tijd geleden hebben we een collega modelbouwer gevraagd om de door ons getekende gevels van pakhuizen te frezen. Deze zijn nagenoeg gereed zodat we ook die kunnen afbouwen en op het laatste stukje van de modelbaan kunnen zetten waar nog een aantal panden moeten komen. Op de foto van de vorige update ( een stukje naar beneden scrollen) ziet u de betreffende panden nog als papieren gevels in “klad” staan. Zodra deze panden geplaatst zijn zal 99% van de scenery in de vorm van gebouwen gereed zijn. Ook zijn er al een groot aantal boten gereed en kunnen we dan verder gaan met het maken en plaatsen van details zoals mensen, dieren, voertuigen etc.

——————————————————————————————————————————————————————–

Het is al weer een tijd geleden dat ik een update op de site gezet heb dus vandaag (14-7-2022) maar een uurtje aan de update werken….

We hebben ondertussen de gehele baan opgebouwd om te kijken waar er nog wat moet gebeuren aan de scenery om het geheel mooi en kloppend te maken. Tevens een lastig gedeelte naast de Gasfabriek zodanig demontabel gemaakt dat we een plaat uit de baan kunnen halen om zodoende bij onwillig materieel te kunnen komen. Vergeet niet dat gezien de afmetingen van het geheel wij er noooooit vanaf de voor- of achterkant bij kunnen! Op de uit te nemen plaat komt de villa van de directeur van de gasfabriek te staan. ( De nu nog witte woning)

Prototype van de uitneembare plaat met mock-ups er op.

Zoals u ziet hebben we de meeste gebouwen afgedekt zodat deze niet stoffig worden.

Omdat nu alle modules aan elkaar gekoppeld zijn kunnen we ook weer aan de elektra gaan werken. zo hebben we het schaduwstation en de doorgaande sporen weer van spanning voorzien en heeft onze testloc alweer rondjes gereden. Ook hebben we de voedingen voor het rangeerterrein aan de voorzijde en voor de draaischijven aangebracht.

Gedurende de afgelopen maanden hebben we 2 goederenloodsen gebouwd, die staan inmiddels ook op de baan.

Goedkoop gebouwde loods van golfplaten
Detail; Zoals de originele loods heeft ook deze loods een knik.
Het achterste gedeelte van het dak kan eraf worden genomen om zodoende bij eventueel onwillig materieel te kunnen.

Ook vordert de bouw van het station gestaag. Op deze foto heeft het de status van ruwbouw bereikt. De perronkap die wij een hele tijd geleden gebouwd hadden wordt op dit moment verder afgebouwd. Al met al wordt ook dit gebouw straks een mooie “eye-catcher” op de baan!

——————————————————————————————————————————————————————-

Update december-2021

Zo zijn er een paar man bezig om de kranen af te werken die op de panden komen waar vroeger goederen geladen en gelost werden.
Zeven stuks hiervan zullen gaan bewegen, ook hier wordt hard aan gewerkt.

1 kraan zal digitaal bestuurd kunnen gaan worden zodat deze handmatig bediend zal kunnen zwenken en hijsen.

Een andere kraan zal op- en neer rijden over het pand en daarbij zwenken terwijl weer een andere kraan automatisch zal gaan zwenken en hijsen. In totaal zullen er 7 werkende kranen te zien zijn!

Hieronder ziet u één van de werkende kranen in aanbouw. Deze zal straks voor een gebouw gaan rijden en zwenken.

Het is inmiddels alweer enkele jaren geleden dat wij deze straat gebouwd hadden, nu is het tijd om deze “af” te maken 🙂
Intussen (2020) heeft Maykel een 3D printer gekocht en deze fraaie hefbrug ermee geprint!
Ook in de dertiger jaren kende men het belang van (gevel)reclame, dus wordt deze ook op onze panden aangebracht.
Het is een heel gefriemel om alle opschriften op de panden te krijgen!
Maar het resultaat mag er zijn !!

Oudere blogs ziet u hieronder.

En natuurlijk moet er bij de kolencentrale een kolenbunker komen te liggen, die wordt gebouwd door Remmelt-Jan en Ko.

En ook thuis wordt er aan onderdelen van de baan gewerkt, hier druk bezig met het programmeren van stappenmotoren die straks gebruikt gaan worden om de draaischijven met grote nauwkeurigheid te laten draaien zodat de sporen netjes aansluiten.

Hier wat foto’s van de bouw van kraan 7. Deze wordt grotendeels digitaal bestuurd zodat een van onze leden ermee kan “spelen” als de baan gereed is
Hierdoor word het totale beeld nóg realistischer.
De basis is het onderstel van de kraan, deze wordt op een plaatje hout gebouwd dat straks in de baan ingebouwd wordt.
En hier een ander type kraan in aanbouw.
Het “rijden” van de kraan zal via 2 U-profielen gaan die exact in elkaar passen. ik heb messing draad aan de kraanvoeten gesoldeerd zodat de kraan eenvoudig te verwijderen is voor transport van de modelbaan.

En “stiekum”, nja, met medeweten van het Bestuur, voetbalwedstrijd Juventus-Ajax kijken tijdens het werk aan een havenpand…….
Terwijl de anderen ook gewoon doorwerken
Het hoekje met de kolencentrale en kolenbunker die op bak nummer ? staan begint ook al vorm te krijgen.
Op de achtergrond één van de havenpanden.
Ook wordt er hard gewerkt aan de gebouwen, Jan is druk bezig met het afwerken van een kolencentrale.